|
METODY NAUCZANIA Opracowując program zajęć dla poszczególnych grup priorytetową rolę odgrywają dla nas potrzeby i cele naszych słuchaczy. Zawsze jednak sposób prowadzenia zajęć rozwija wszystkie sprawności językowe, a więc mówienie, pisanie czytanie i słuchanie. Metodami, na których głównie opieramy się w procesie nauczania są: Podejście komunikacyjne Opiera się ono na umiejętności skutecznego i efektywnego porozumiewania się w języku obcym w danej sytuacji. Priorytetem w nauce jest uzyskiwanie informacji. Istotna jest tutaj skuteczność przekazu informacji, a proces nauczania odzwierciedla sytuacje z życia codziennego. Stąd właśnie wykorzystanie podczas procesu nauczania autentycznych materiałów, zdjęć, nagrań audio, wideo, artykułów prasowych. Zadaniem ćwiczeń lekcyjnych jest przede wszystkim odwzorowanie autentycznej komunikacji językowej zachodzącej w normalnym życiu. Na lekcjach mamy więc do czynienia z dużą ilością dialogów, odgrywania ról, rozwiązywania problemów, gier, zabaw, dyskusji prowadzonych w parach i grupach. Metoda bezpośredniaMetoda ta zwana jest również
konwersacyjną, gdyż jej głównym celem jest umiejętność
prowadzenia rozmowy w języku obcym. W trakcie procesu dydaktycznego
pracuje się nad rozwojem wszystkich sprawności językowych. Metoda ta
bazuje na silnym przekonaniu o wartości żywego języka, sytuacji,
kontekstu, a także znaczeniu naturalnego kontaktu z autentycznym językiem
obcym. Celem nauczania języka obcego jest komunikacja, dlatego też
uczniowie zachęcani są do tego, żeby wypowiadali się jak najczęściej.
Metoda
reagowania całym ciałem (TPR) Jest to metoda wykorzystywana w pracy z dziećmi
szczególnie na początku etapu edukacyjnego. Łączy
ze sobą rozwój sprawności słuchania, ruch fizyczny i pracę całym
ciałem. Lektor wydaje polecenia, które sam najpierw demonstruje, aby
wspomóc w ten sposób ich zrozumienie. Celem
tej metody jest uruchomienie zarówno prawej jak i lewej półkuli mózgowej,
co wpływa na efektywność nauki.
|